Sunday, January 17, 2010

Perkahwinan sebagai Bukti Cinta kepada Allah..


'
Bismillah....


Setiap manusia mengimpikan hidup berteman kerana sudah menjadi fitrah manusia itu tidak boleh hidup bersendiri. Allah yang Maha Bijaksana telah menjadikan tiap-tiap ciptaannya berpasangan seperti malam dan siang, kuat dan lemah, baik dan buruk serta lelaki dan wanita. Manusia memerlukan teman istimewa untuk berkongsi perasaan cinta, kasih dan sayang, suka dan duka. Maka, sebagai agama yang syumul, Islam menyediakan jalan untuk memenuhi fitrah ini secara betul iaitu melalui perkahwinan.

Perkahwinan atau nikah dari sudut bahasa beerti bercampur atau berkumpul. Dari sudut istilah syara’, perkahwinan ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan lelaki dan perempuan, yang diucapkan dengan kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam.

Konsep perkahwinan dalam Islam sangat luas, bukan sekadar hubungan intim antara suami dan isteri. Ia merupakan satu perkongsian hidup yang menggabungkan elemen fizikal, spiritual dan emosi demi mengejar keredhaan Ilahi. Maka, apabila ikatan perkahwinan didasari ila mardhotillah, kebahagiaan dan ketenangan akan menjadi perhiasan perhubungan suci ini. Perkahwinan membantu seorang manusia Muslim menjauhi dunia kotor penzinaan. Malah, ikatan perkahwinan ini membezakan manusia dengan haiwan dalam memenuhi kehendak naluri. Ringkasnya, perkahwinan menjamin kesucian martabat seorang manusia dan sebagi bukti cinta murni.

Dewasa ini, ramai manusia Muslim yang sedang asyik dengan cinta tidak sedar dengan hikmah sebuah perkahwinan. Maka, ramailah yang terjerumus kekancah zina, malah ada yang bersekedudukan lagak seperti sepasang suami isteri. Bukankah lebih indah jika hubungan cinta yang suci fitrahnya itu terjalin dengan adanya ikatan sah antara lelaki dan perempuan?

Zina adalah satu dosa dan jenayah besar yang berat hukumannya dalam Islam. Lelaki dan perempuan yang belum berkahwin apabila didapati berzina, maka hukumannya 100 kali sebatan dan dibuang negeri selama setahun. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud, “penzina-penzina perempuan dan laki-laki hendaklah kamu sebat mereka sebanyak seratus kali.” Dalam hadith Riwayat Muslim, Rasulullah bersabda, “ambillah dari kami, sesungguhnya Allah telah jadikan mereka (kaum wanita) akan jalan; teruna dengan dara disebat seratus kali dan dibuang setahun.”
Manakala, hukuman bagi penzina yang sudah berkahwin pula adalah rejam sampai mati. Walaupun hukuman ini tidak dijalankan di Malaysia, anda tidak akan terlepas dari hukuman Allah di akhirat kelak. Api neraka tidak sabar untuk membakar manusia-manusia yang ingkar pada-Nya.

Kesan daripada perbuatan zina ini, maka wujudlah fenomena buang anak dan pengguguran janin yang begitu membimbangkan. Nilai-nilai kemanusiaan mula terhakis akibat termakan racun pemberian syaitan dan apabila menjadikan nafsu sebagai tuhan. Lama-kelamaan, tamadun manusia akan hilang ciri kemanusiaan, tetapi diganti dengan ciri kebinatangan. Itukah yang kita mahu?

Oleh itu, sebagai seorang Muslim yang prihatin dengan permasalahan ini, saya seru anda semua menjadikan perkahwinan atau nikah sebagai wasilah utama memenuhi tuntutan naluri bercinta. Kembalikan martabat perkahwinan sebagai benteng pemelihara diri dan sebagai tempat menggapai cinta Allah. Bagi mereka yang pernah terjerumus dengan perbuatan zina yang terkutuk, belumlah terlambat untuk anda bertaubat dengan sebenar-benarnya selagi mana matahari terbit disebelah timur letaknya. Sesungguhnya, Allah S.W.T. Maha Pengampun. InsyaAllah.

Wallahu a'lam..

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    salam juang kasih fillah pada akhi..
    Moga Thabat dalam perjuangan.
    "Cintakan bunga akan layu, cinta manusia akan mati, cintakan Allah kekal abadi.. itulah yang sejati.." Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  2. syukran..cintailah yang maha mencintai..

    ReplyDelete