Saturday, January 9, 2010

Isu Kalimah Allah..

Bismillah....

tergerak juga hati saya utk berkongsi pengetahuan berkaitan kes terhangat yg ketika ini sering dibicarakn iaitu 'Isu Kalimah Allah',,di sini ingin saya menyatakan beberapa sebab kenapa kite mesti mempertahankan nama Allah...

1) Nama Allah telah menjadi nama khas bagi Tuhan Umat Islam.

2) Kalimah Tauhid : لا اله إلا اللة bermaksud :

Tiada Tuhan melainkan Allah, bukan Tiada Tuhan melainkan Tuhan.

Jika ia bermakna tiada tuhan melainkan Tuhan maka tidak ada maknanya seseorang mengucapkan kalimat tauhid itu. oleh kerana itu sarjana - sarjana Islam tidak bersetuju untuk menggantikan Allah dengan God dalam bahasa Inggeris.

Contoh : penterjemahan Son of God ke Bahasa Melayu : Anak Allah.

3) Surah Al-Ikhlas :

" Katakan lah : Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia ".

(al-ikhlas: 1-4)

Berdasarkan Surah di atas, sebagai orang Islam kita mesti yakin bahawa yang bernama Allah adalah yang mempunyai sifat-sifat tersebut. Dalam erti kata lain kita tidak boleh mengakui bahawa yang tidak mempunyai sifat-sifat tersebut juga adalah Allah.

4) seperti yang dinyatakn oleh Dr. Asri memang masyarakat Jahiliyyah menggunakan nama Allah, tetapi nama Allah di situ digunakan dari sudut bahasa sahaja dan sebelum perkataan itu diIslamisasikan. Ia kemudian menjadi nama khusus yang merujuk kepada sifat-sifat di atas. Kata-kata Solat, contohnya, dari segi bahasa adalah doa dan telah digunakan oleh orang Arab sejak pra-Islam lagi, ia kemudian menjadi istilah yang merujuk khusus kepada apa yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w. oleh itu kita tidak boleh mengatakan orang Khatolik juga melakukan solat hanya kerana mereka berdoa di gereja.


Semoga olahan ini tidak mendatangkan kekeliruan dan semoga kita semua diberkati Allah dan dimasukkan dalam golongan yang diberi petunjuk. Amin..

No comments:

Post a Comment