Sunday, December 25, 2011

Jiwa Anak Muda

Anak muda, semangatnya mampu menggetarkan seluruh dunia.
Anak muda, suaranya mampu mengubah landskap dunia.
Anak muda, tindakannya mampu menggoyahkan si rakus pencinta dunia.
Anak muda, sentuhannya mampu mengubah sistem dunia.
Anak muda, langkahnya,menggerunkan penderhaka kepada Pemilik dunia.


"Berikan aku 100 orang tua, pasti aku tidak mampu berbuat apa-apa, berikan aku 10 anak muda,pasti kan ku goncang dunia"- kata Bung Karno (Mantan Presiden Indonesia)



Alhamdulillah..

Berasa amat bersyukur dan terharu kerana diizinkan Allah dan dimudahkan pergerakan untuk menjejakkan kaki ke masjid Hasanah kesayangan pada malam tersebut. Sungguh hari ini adalah yang dinanti bukan sahaja penulis tetapi seluruh umat Islam terutamanya yang menetap di Bandar Baru Bangi!


Pagi hari tersebut, keadaan suram menyelubungi diri ini setelah berita pemergian Syeikh Al-Allamah Al-Syahid Imad Affat Al-Syafie, seorang ulama Al-Azhar yang telah menjadi mangsa tembakan tentera dalam sebuah perhimpunan. Sungguh, penulis tidak mengenali beliau, namun suasana mendung rakan2 membawa penulis mengorek berita dan cerita insan ini. Anak muda yang merindukan pentarbiyahan dan sentuhan ilmu pasti mudah tersentuh hati melihat pemergian sang penyampai ilmu. Malah seluruh isi langit dan bumi menangisi pemergiannya. Moga Allah memberi syahid kepada beliau. Al- Fatihah.


Pagi tadi juga menyaksikan sekumpulan anak muda yang menggelar diri mereka sebagai Solidariti Anak Muda berhimpun di Dataran Merdeka dibawah payung Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS). Di fahamkan bahawa gerakan ini diwujudkan kerana anak muda hari ini sudah muak dengan segala karenah dan birokrasi kerajaan terhadap mahasiswa dan pensyarah.

Himpunan ini mempunyai dua objektif besar iaitu pertama sebagai isyarat bagi seluruh rakyat Malaysia yang sudah lama muak dengan sikap pihak pemerintah yang membelenggu rakyatnya dengan pelbagai cengkaman demi kepentingan tertentu.

“Dan yang kedua adalah bertujuan menyerahkan deklarasi tuntutan BEBAS kepada pihak kerajaan dan tidak terlepas sama kepada pihak pembangkang.”, - Pengerusi BEBAS

Dan, jam-jam terakhir penulis pada hari itu menimbulkan keghairahan penulis utuk meneruskan misi menjelajah mengutip mutiara ilmu. Malam itu menyaksikan limpahan anak muda yang berkumpul di Masjid Hasanah, bukan untuk berdemo, bukan untuk bergaduh, tetapi menngutip taburan ilmu yang disampaikan Ustaz Azhar Idrus. Sungguh penulis merasakan aura luar biasa walaupun penulis hanya melihat ustaz melalui skrin putih! Ada rasa terharu mengalir dalam diri melihat anak muda yang hadir, termasuk kanak-kanak kecil.


Penuh dengan kehadiran mencecah 7000 orang


Sungguh, penulis dapat merasa satu aura dan semangat melihat ini semua. Untuk pegetahuan, solat isyak terpaksa dibuat berjemaah sebanyak dua kali, kerana ruang yang tidak mencukupi. Allahu Akbar!. Siapa kata anak muda hanya rindukan hiburan? Siapa kata anak muda bencikan budaya keilmuan? Siapa kata taman syurga hanya dijengah golongan berusia? Moga semua mendapat redhaNya.


1 comment:

  1. kalau ye pun nak tunjukan super hero tu sembahyang tak payahlah ada yang pakai spender kat luar dan seluar ketat-ketat dan tak berbaju tu.

    ReplyDelete