Thursday, February 25, 2010


‘Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, dan kepada-Nya kami memohon pertolongan atas urusan-urusan dunia dan akhirat. Ya Allah limpahkanlah rahmat dan salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. penghulu segenap rasul, juga kepada keluarga, sahabat dan pengikutnya hingga hari kiamat’


12 Rabi’ul Awal merupakan tarikh penting dalam sejarah alam, dimana lahirlah Baginda Nabi Muhammad s.a.w sebagai penghulu dan penutup segenap Rasul yang diutuskan Allah yang tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyeru manusia kepada pengEsaan Maha Pencipta, Allah SW.T. (Tauhid). Tahun ini, Maulidur Rasul jatuh pada 26hb Februari bersamaan hari jumaat. Sempena kedatangan Maulidur Rasul tidak lama lagi , penulis amat berbesar hati untuk menggesa diri penulis sendiri dan semua sahabat-sahabat untuk menghayati sirah Nabawiyyah yang jarang-jarang dibaca dan dianalisis oleh generasi masa kini.

Berikut adalah sebahagian kupasan tentang sambutan Maulidur Rasul yang termuat didalam al-Bayan terbitan Sektariat Penjelasan Hukum Isu-isu Akidah dan Syariah Majlis Agama Islam Negeri Johor.

Tujuan sambutan Maulidur Rasul

Kalau dilihat dari segi perlaksanaan, majlis sambutan Maulidur Rasul merupakan salah satu cara mendekatkan umat Islam kepada ajaran Nabi Muhammad s.a.w, kerana di dalam majlis ini mengandungi pelbagai unsur positif meningkatkan iman dan takwa seperti puji-pujian dan selawat kepada baginda Rasulullah s.a.w., tazkirah mengenai sirah perjuangan baginda dan sebagainya.

Asal sambutan Maulidur Rasul itu ialah orang ramai berkumpul beramai-ramai untuk mendengar bacaan Al-Qur’an, membaca sirah atau ceramah mengenai perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.

Di majlis seperti ini penekanan selalunya diberikan oleh penceramah untuk menghuraikan sirah Nabi s.a.w., perjuangannya menegakkan agama Allah di Mekah dan Madinah, pengajaran dan contoh teladan yang perlu dijadikan panduan dan amalan. Ini bertujuan untuk memberikan rangsangan dan nasihat yang boleh mendekatkan hamba kepada Tuhan.

Melalui petunjuk dan bimbingan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w itulah umat manusia mendapat petunjuk daripada kegelapan syirik kepada cahaya iman.

Jadi, sambutan Maulidur Rasul bertujuan untuk mengagungkan Nabi Muhammad s.a.w., dengan melahirkan kegembiraan di atas keputeraan baginda, disamping melahirkan rasa syukur kepada Allah kerana mengutuskan rasul yang memandu mereka ke jalan yang benar dan lurus.

Sambutan ini merupakan satu cara pendidikan secara tidak langsung mengingati peranan baginda membawa kebaikan dan kebajikan kepada manusia, selain menarik manusia ke jalan kebaikan dan kebajikan. Inilah matlamat sebenar sambutan Maulidur Rasul yang diadakan selama ini.

Sejarah Sambutan Maulidur Rasul

Sambutan Maulidur Rasul mula diadakan apabila umat Islam sudah tidak ada masa untuk mempelajari dan mendalami Al-Qur’an serta sudah tidak ramai lagi orang yang memahami sirah Nabi Muhammad s.a.w. dari alim ulam yang soleh.

Berdakwah secara langsung biasanya kurang menarik minat orang ramai terutama generasi muda, lantaran itu menggunakan kaedah secara tidak langsung lebih berjaya menembusi hati nurani untuk menarik manusia melakukan kebaikan dan kebajikan.

Oleh yang demikian para pendakwah ketika itu menggunakan sambutan Maulidur Rasul untuk mendekatkan manusia kepada ajaran Nabi Muhammad s.a.w. Antara Negara yang banyak mengadakan sambutan maulid ini selain daripada Mesir ialah Syria, Semenanjung Arab, Yaman, Afrika, Maghribi dan Andalus.

Selepas Salahuddin Al-Aiyubi dapat menguasai Kerajaan Fatimiyah pada tahun 567 Hijriah dan berdepan peperangan salib dengan penjajah Barat, beliau terus mengadakan sambutan Mauldir Rasul sehingga akhirnya Raja Muzafar Abu Said, raja Irbil di bawah pemerintahan Slahuddin (wafat tahun 639 Hijrah) yang juga adik iparnya kerana berkahwin dengan adik perempuannya juga mengadakan sambutan Maulidul Rasul. Al-Hafiz Ibn Dahyah (wafat tahun 633 Hijrah) ketika pergi ke Irbil tahun 604 Hijrah telah mengarang kitab yang dinamakan ‘Al-Tanwir fi Maulid al-Basyir al-Nazir’ di mana beliau memuji majlis sambutan ini an memberikan hujah dan dalil mengenainya.

Sambutan Maulidur Rasul ini terus diamalkan di serata pelusuk Negara Islam baik oleh agensi kerajaan, badan berkanun, pihak swasta, individu mahupun masyarakat Islam bermula sejak tahun 362 Hijrah sehingga ke hari ini dan bentuk sambutannya berubah mengikut peredaran zaman sehingga sebagaimana yang ada sekarang ini.

Aturcara Sambutan

Andainya diteliti aturcara sambutan Maulidur Rasul, kita dapati isi kandunganya terdiri daripada perkara-perkara yang diharuskan oleh syarak, ia dapat disusunkan seperti berikut:

 Majlis dibuka dengan bacaan doa dan bacaan Al-Qur’an Al-Karim.
 Bacaan Berzanji dan Marhaban.
 Selawat Nabi.
 Nasyid yang memuji Nabi Muhammad s.a.w.
 Tazkirah atau ceramah agama atau forum.
 Penyampaian hadiah aktiviti kemasyarakatan.
 Bacaan doa.
 Jamuan.

Inilah aturcara sambutan Maulidur Rasul yang biasa dilakukan di mana-mana di Negara kita ini dan kita tidak membenarkan penganjur membuat sesuatu yang bertentangan dengan syarak.

Tidak aa siapa pun dari kalangan umat Islam yang menolak keharusan kandungan sambutan tersebut. Apa yang mungkin menimbulkan pertikaian ialah asas sambutan yang diadakan dari segi perhimpunan dan bentuk majlis tersebut.

No comments:

Post a Comment